Kort eller Kort

Varning! Jag vill passa på att varna känsliga läsare för en del bilder och texter som dyker upp här. Speciellt läsare som t.ex går på diet då dagens inlägg kan innehålla spår av kalorier och onyttigheter!
 
Kort eller kort...? Det är den stora frågan..!
 
Ja ord och deras betydelse, ett litet ord som kort kan ju betyda lite olika saker. Men jag ska inte skriva om min längd haha utan om kort som jag gjort till olika tillfällen. Jag älskar ju som bekant pyssel och högtider är ett utmärkt tillfälle att pyssla kort. Här kommer ett dopkort och ett födelsedagskort som jag nyligen gjort:
 
 
 
 
 
 
Till födelsedagskortet tillhörde det ju givetvis ett paket samt en bukett blommor, allt matchande med färger och fjärilstema (det är ju sånt här pysslande som är så kul!! :D
 
 
 
 
Sen kommer vi till den onyttiga delen av inlägget. Jag gjorde, som jag tidigare skrivit, en egen variant av Nutella, fast jag har bestämt mig för att det smakar mer som chokladen Ferrero Rocher och det är ingen nackdel kan jag meddela!!
 
Så förra veckan bestämde jag mig för att göra egen glass, något jag gjort tidigare också, men detta var ett nytt, enkelt recept.
1burk kondenserad sötat mjölk
2 dl vispad grädde
2 dl vispad vaniljvisp
Fröna från 1 vaniljstång
+ en del av hasselnötskrämen
 
Blanda och in i frysen... Åhh mums!!
 
 
(kan lova att den inte varade länge i frysen..den råkade visst hamna i någons mage..hmm...)
 
Här kommer receptet på hasselnötskrämen:
150g hasselnötter
1 tsk vaniljpulver
2 dl florsocker
1/2 tsk salt
1 dl kakao
2 msk olivolja
 
Rosta hasselnötterna ca 10min i 180-200 grader. Gnugga sedan bort skalen i en handduk.
Mixa nötterna tills oljan börjar komma ut och det blir en massa (jag lämnade kvar en del småhackade nötter för texturen- detta kan man såklart utesluta eller tillsätta hackade nötter på slutet).
Blanda ner övriga ingredienserna och vispa med elvisp till önskad konsistens.
 
Sugen att springa ut i köket? Helt förståligt, själv ska jag mumsa på mina popcorn med saltad karamell! Ha en skön fredagskväll där ute!! :D
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

honungspuff.blogg.se

En kreativ sida fylld med bak & pyssel... & lite annat...

RSS 2.0