Terapi

Ja det finns många olika sorters terapi och många olika anledningar till att man behöver terapi. För mig är terapi olika sätt att bearbeta olika saker, den här bloggen till exempel, den är en del av mitt sätt att bearbeta saker. Att skriva av mig, att visa upp vad jag gjort, vad som händer i mitt liv... Eller ja bitar av mitt liv, allt skrivs inte ner...
 
Sen använder jag även köket som terapi, matlagning men även bakning. En tillflyktsort, ett ställe att experimentera och testa smaker och få vara kreativ i utsmyckning och dekoration. Det är också ett tillfälle för mig att lära mig att hantera misslyckande, för i köket misslyckas jag ofta.. Men jag lyckas en hel del också, vilket är tur, för jag och misslyckande går inte riktigt hand i hand.. Men det blir bättre. Sen är jag ju dessutom (enligt min syster ;)) ett kakmonster! Haha.. jag älskar sötsaker och finns det något bättre än att slicka av skeden eller äta den överblivna kakdegen....!
 
Idag blev det till exempel ett fläderkaka med vanilj/flädergrädde toppad med färska jordgubbar, körsbär och kanderade citroner. Mycket gott!
 
Recept på fläderkakan:
 
150g brynt smör
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl koncentrerad flädersaft (med citron)
 
Ugnen 150 grader, kakan ska gräddas i ca en timme.
 
Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i övriga ingredienser.
 
Till grädden använde jag 1 del vispgrädde, 1 del vaniljvisp och lite fläderkoncentrat.
 
 
 

 
Detta var efterrätten, huvudrätten var ugnskyckling med färska örter, citron och vitlök serverat med egenodlad nypotatis.
 
 
Älskar att kunna plocka egenodlat!
 
 
Här syns persilja, dill, rosmarin och sockerärtor (till sonens förtjusning!)
 
Finns det något bättre än nypotatis! Att den är egenodlad ger det lilla extra!
 
Ja balkongen är också terapi för mig. Det här är min egen lilla oas där jag kan smyga ut för frisk luft och lite lugn och ro. Att pyssla med växter, blommor och odlingar tycker jag om, att få se det växa och kunna odla eget! Det är bara synd att jag inte har större plats :D
 
Det här skulle jag till exempel vilja odla, fläder. Men det blev att plocka lite från en buske när vi var ute på promenad.. Så fläder tillsammans med citron och socker.. Perfekt till så mycket!
 
 
 
Sen har jag mitt pysslande också, som håller mig sysselsatt och min kreativa ådra får utlopp för alla tankar och idéer. (inte för att det heller alltid blir lyckat..men men)
 
Jag har alltid tyckt om att färglägga, typ målarböcker och nu har det blivit poppis att göra just det. Så nu finns det till och med målarböcker för vuxna och det sägs vara bra för att stressa ner (men det visste jag ju redan, det är bara det att nu har det blivit en trend...poppis...haha)
 
Har tyckt att de var för dyra, skriver ju ut bilder gratis från nätet, men hittade en på Netto som var ok i pris, så den målar jag i nu när mina barn sitter med sina målarbilder.
 
 
 
Första bilden klar... Alla blommorna är olika... Japp det här lockar fram mina OCD- drag också- så här kan jag bearbeta även detta... :D
 
Ha en bra onsdagskväll!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sarah
2015-07-09 @ 02:49:55
URL: http://CheerSarah.devote.se

Kul me recept :)

Svar: 😀
honungspuff.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

honungspuff.blogg.se

En kreativ sida fylld med bak & pyssel... & lite annat...

RSS 2.0